Procedures for Complaints and Comments

According to the Education Act, Chapter 4, Section 8, the board must have written procedures for receiving and investigating complaints within the pre-school.

Procedures for Children and Guardians

• If there is something in the preschool that does not meet your expectations or if you have something that you are dissatisfied with, you should first bring it up with relevant staff member. Together you should try to solve what you are dissatisfied with.

• If your dissatisfaction persists or if you find that you do not receive help or answers from the meeting, you can turn to the head teacher for help in solving what you are dissatisfied with.

• Should your dissatisfaction continue, you can file a written complaint. The form is available from staff and should be submitted to the head teacher or a board member.

Your complaint will be investigated by the head teacher and / or the board. When your complaint has been dealt with you will receive a written reply.

Procedures for Employees

All staff have responsibility for receiving children’s and guardians' views and complaints.

Complaint management is part of our quality control, which results in continuous improvement of the preschool.

Handling of written complaints

• A written complaint is received by the Board of Directors where it is registered.

• The Board is responsible for ensuring that the first contact is made with the person who submitted the complaint within 5 working days.

• The procedure includes an investigation of the case; cause and action. The processing time may vary depending on the nature of the case, but our aim is that it should take no longer than two weeks after the Board has been contacted.

• When the investigation is completed, the board is responsible for sending the investigation to the person who submitted the complaint. The investigation documentation will be submitted to and registered by the head teacher.

Follow-up

• The Head Teacher raises complaints cases regarding the preschool during discussion at staff meetings and board meetings.

• The Head Teacher reports ongoing complaints cases to the Board.

Download form here!

Revised 2020-02-03

Rutiner för synpunkter och klagomål

Enligt skollagen 4 kap 8 § ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål inom förskoleverksamheten.

Rutiner för barn och vårdnadshavare

Om det är något i verksamheten som inte motsvarar dina förväntningar eller om du har något som du är missnöjd med, ska du i första hand framföra det till berörd personal. Tillsammans försöker ni lösa det du är missnöjd med.

Om ditt missnöje kvarstår eller om du tycker att du inte får hjälp eller svar av personalen, kan du vända dig till rektorn för att få hjälp med att lösa det du är missnöjd med.

Skulle ditt missnöje fortfarande kvarstå kan du framföra ett skriftligt klagomål. Blanketten kan du få av personalen. Blanketten lämnas till rektorn eller en styrelsemedlem.

Ditt klagomål utreds av rektorn samt/eller styrelsen. När ditt klagomålsärende är avslutat får du ett skriftligt svar.

Rutiner för anställda

All personal har ett uppdrag att ta emot barn och vårdnadshavares synpunkter och klagomål.

Klagomålshantering ska ses som en del av vårt kvalitetsarbete, som ska resultera i ständiga förbättringar inom verksamheten.

Handläggning av skriftliga klagomål

Det skriftliga klagomålet inkommer till styrelsen där det diarieförs.

Styrelsen ansvarar för att en första kontakt tas inom 5 arbetsdagar med den som lämnat klagomålet.

Handläggningen innehåller en utredning av ärendet; orsak och åtgärd. Handläggningstiden kan variera beroende på ärendets karaktär, men en inriktning är att handläggningstiden bör ta högst två veckor från det att den påbörjats.

När utredningen är avslutad ansvarar styrelsen för att utredningen skickas till den som lämnat klagomålet. Utredningen ska även lämnas till rektorn samt för diarieföring.

Uppföljning

  • Rektorn tar löpande upp klagomålsärenden beträffande verksamheten till diskussion på personalträffar samt styrelsemöten.

  • Rektorn rapporterar löpande klagomålsärenden till styrelsen.

Ladda ned blankett härifrån!

Reviderad 2020-02-03